طبق ماده ۱۱۶ قانون تجارت شرکتهای تضامنی شرکتی است که تحت اسم مخصوص برای امور تجارتی بین دو و یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل میشود. اگر دارایی شرکت برای تأدیه تمام قروض کافی نباشد هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است .
هر قراردادی که بین شرکا برخلاف این ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث کان لم یکن خواهد بود. در نام شرکت تضامنی باید عبارت «شرکت تضامنی» و لااقل اسم یک نفر از شرکا ذکر شود.
بنابراین شرکا شرکت مسئول پرداخت کلیه دیون و تعهدات شرکت میباشند ، علاوه بر آن مسئولیت تضامنی نیز دارند. یعنی در صورت کسر سرمایه ، هر یک از آنها به تنهایی در مقابل طلبکاران و اشخاص ثالث برای تأدیه تمام حقوق آنها مسئولاند. مثلاً شرکتی که بین پنج نفر با سرمایه یک میلیون ریال تشکیل شود هر گاه دو میلیون ریال قروض شود نسبت به یک میلیون ریال که علاوه بر استهلاک سرمایه بقیه طلب بستانکاران هر پنج نفر شریک متضامنا مسئول پرداخت آنند و طلبکاران میتوانند به هر یک از شرکا که خواهند با هر پنج نفر آنها متضامنا مراجعه کرده طلب خود را وصول نمایند .
تعقیب یکی از شرکا و مطالبه کلیه طلب مانع از مطالبه از دیگری نخواهد بود، البته شریکی که در چنین موقعی طلب بستانکاران را پرداخته ، میتواند به یکی از شرکا خود مراجعه و سهم زیان آنها را به تناسب سرمایهای که در شرکت داشتهاند وصول نماید .
اهمیت شرکت تضامنی به قدری است که هرگاه شرکا به خلاف آن در شرکت نامه تراضی نمایند گرچه باطل نبوده و بین خودشان مؤثر و نافذ است ولی در مقابل بستانکاران به هیچوجه ارزشی نخواهد داشت .
از منظر حقوقی ، طرح صنعتی جنبه زیبایی یا زیباشناسانه هر کالا است . طرحهای صنعتی اشکال، رنگ ممکن است دوبُعدی یا سهبُعدی باشند ، خطوط ها یا الگوها از ویژگیهای مهمی هستند که طرح صنعتی را تشکیل میدهند. طرحهای صنعتی ممکن است علاوه بر جنبههای زیباشناسی کارکرد خاصی هم داشته باشند ؛ مانند آباژور یا خودرو .
یکی از عوامل اساسی که باعث میشود مصرفکننده محصولی را انتخاب کند ، زیبایی ظاهری و طرح چشمگیر آن است . درحقیقت ، طرحهای صنعتی موجب ایجاد جذابیت وتقاضای بیشتر مصرفکنندگان میشوند ؛ بههمیندلیل ، طرح های صنعتی نقش چشمگیری در فروش وموفقیت کسب وکارها دارند . امروزه ، شرکتهای تخصصی برای طراحی و ارائه طرحهای صنعتی به دیگر کسب وکارها ایجاد شدهاند و در این عرصه ، موفقیتهای بسیاری را کسب کردهاند ؛ بهگونهای که ۲۵ برند موفق و شناختهشده سالانه حدود یک میلیارد دلار از فروش طرح های صنعتیشان کسب می کنند .
اخیراً اصطلاح لوگو برای شرح علائم ، تمثیل ها ، لباس نیروهای نظامی ، نشانها ، فیلمها حتی پرچمها استفاده شده است . طراحی یک لوگوی موثر برای یک برند به خلاقیت و تلاش بیشتری نسبت به طراحی سایر اقلام گرافیکی دارد . داشتن دانش کافی ، تجربه و خلاقیت از گزینه هایی است که هر طراح لوگو، آرم و نشانه قوی و حرفه ای باید واجد آن باشد .
یک لوگو یا نشانه موفق به سرعت بر مخاطب تاثیر می گذارد و چشم را به شدت به خود جلب می کند . لوگو یا نشانه باید بی هیچ سخن یا کلامی به سرعت قابل تشخیص باشد و دارای انسجامی باشد که آن را از دیگر نشانه ها متمایز سازد . نشانه خوب باید آنچنان قوی و معتبر باشد که تا مدت زمان طولانی همچنان اعتبار خود را حفظ نموده و قابل استفاده باشد . برای طراحی هر نوع حرف نشانه ای را های زیادی وجود دارد اما اصلی ترین ویژگی یک نشانه یا یک نماد خوب ، سادگی یا ایجاز آن است .
نشانواره یا لوگو، عنصری گرافیکی از علائم یا برچسبها است به طوری که با سبک حروف یا قلم خاصی تنظیم شده یا به صورت ویژه اما خوانایی چیده شدهاست . شکل، رنگ، سبک حروف و… باید مشخصاً از دیگرعلایم مشابه متفاوت باشد . نشانواره یا لوگو طرح ملموسی برای نمایاندن خدمات، محصولات و کالای مورد نظر است. همچنین خصوصیات سازمان ها و نهادها و … را شرح میدهد .